Smartlog v3 » hulegaard.dk » Gratisternes fagforening
Opret egen blog | Næste blog »

Gratisternes fagforening

6. Feb 2012 10:59, ehu

 

I protest mod høje billetpriser i den kollektive trafik har gruppen Libertære Socialister holdt møde med den svenske organisation Planka, der driver en forsikringsfond, som betaler medlemmernes bøder, hvis de indbetaler 100 kroner om måneden. Formålet med mødet er at få inspiration fra Planka, der med over 1000 medlemmer i hele Sverige har en månedlig indtægt på 100.000 kroner - hvilket er rigeligt til at dække de bøder, medlemmerne sender ind.

Ordningen har eksisteret siden 2001 og har spredt sig til både Norge og Finland - og måske er Danmark næste skridt.

Urimelige priser
- Vi er inspirerede af deres måde at organisere sig og lave aktioner på. Og med de urimeligt høje billetpriser her i Danmark er det meget aktuelt med en lignende kampagne her, siger David Rønbach fra Libertære Socialister.

Han hentyder til, at priserne på offentlig transport steg med 3,1 procent 17. januar 2012, selv om S og SF i valgkampen lovede at sænke priserne ( utroligt, hvad S og SF har lovet….).

Rasmus Prehn, der er trafikordfører for Socialdemokraterne, beklager, at billetpriserne ikke er blevet sat ned endnu, men understreger, at det ikke retfærdiggør en ordning, der opfordrer folk til at køre gratis. og fortsætter:- Det er simpelthen asocialt ud over alle grænser. Der er ikke noget, der er gratis, og det er jo ikke for sjov, at alle andre betaler deres billetter.

Den kritik deler DSB’s salgschef, Niklas Marshall. Han kalder ordningen for usolidarisk, fordi den straffer de lovlydige passagerer og tilføjer: Det er ualmindeligt dumt. Men vi kan jo bare hæve afgifterne, så deres ordning ikke længere hænger sammen. Vi vil til enhver tid sikre, at det kan betale sig for vores kunder at tage toget, og at de ikke bliver snydt af andre folks kreative tiltag.

Om ordningen skal startes i Danmark, bliver afgjort på et møde, som Libertære Socialister snart indkalder til.

Refleksion

Begreberne “Moral” og “Morale” kan absolut gradbøjes, hvilket overlades til læseren. ;-)

In addition: Næste planlagte indlæg har også noget med skjul at gøre, men i en anderledes sofistikeret version. ;-)

Kilde:

DR.dk

Kommentarer

  1. Madonna
    6. Feb 2012 12:07
    1

    Tja, moral er en sær størrelse, og her kan Plankas moral, da ihvertfald matche Helle Thorning Schmidts og Villy Søvndahls.;-)

    Man håber på at 'børneopsparingen'..og hva' har vi... må holde til benzinpriser, diverse P-pladser og 'trængselsringen' fremover, og hvis bilen strejker, så gør taxierne det forhåbentlig ikke samtidig.:-)

    Kolletiv trafik er ikke spor morsom at være afhængig af, hverken mht. til tid eller penge.

  2. Erik Hulegaard
    6. Feb 2012 12:14
    2

    @Madonna:

    Hahahahaha...jeg vidste, at dette indlæg ville være benzin på Madonnas kollektive trafikbål.

    Den svenske forsikringsfond Planka vil måske være tilbageholdende overfor en henvendelse fra DK-statsministeren og DK-udenrigsministeren.

    Men samme fond får (måske) talrige henvendelser fra Socialdemokraterne alias "Sosserne", der aktuelt skifter formænd hurtigere end en almindelig dansker kan nå at stemple ovennævnte klippekort. ;-)

  3. Eric
    6. Feb 2012 16:27
    3

    Jeg forstår dem, selvom forsikringsselskabet selvfølgelig er undergravende. Den kollektive trafik i DK er vanvittigt dyr sammenlignet med mange andre storbyer/lande. Man kan prædike moral, men når billetpriserne skamløst overhaler inflationen mange gange, klinger det hult.

  4. Erik Hulegaard
    6. Feb 2012 16:34
    4

    @Eric#060212-1627:

    Blogejeren er en mangeårig, intensiv bruger af kollektiv trafik i såvel DK som Europa og nærmeste omegn.

    Det har givet/giver fortsat anledning til talrige sammenligninger og betragtninger omkring
    parametrene "pris", "regularitet", "dækningsgrad" og "materiel-standard".

    Ligemeget næsten hvordan de fire parametre samstilles, forekommer DK i alle fem regioner for dyre med den kollektive transport.

    Det er aktuelt semi-tragisk at opleve en ny regering fumle så meget rundt i valgløfter, garantier om kollektive transport-forbedringer og så betragte de aktuelle kendsgerninger.

  5. Beologen
    19. Feb 2012 12:17
    5

    Jeg synes at forsikringsfonden er en elegant måde at udvise civil ulydighed på, netop fordi det ikke er ulovligt. Man betaler sin bøde, og får udgiften dækket. Jeg fatter ikke hvordan man kan forarges over et sådant modtræk fra den fattigere del af befolkningen, som ved at afholde sig fra at have en bil gør det rigtige i forhold til de riges bekymring for miljøet.

    Aktionen er meget velvalgt for at vise hvor tåbeligt billetsystemet er skruet sammen.

    Hvis man gerne vil have alle til at købe billet, så skal man genindføre billetteringen ved perronerne. Men de penge vil man ikke ofre, og så ligger man som man har redt.

    Jeg tror det vil være en stor gevinst på mange parametre og niveauer at gøre en del af den offentlige transport meget, meget billigere.

  6. Erik Hulegaard
    19. Feb 2012 12:38
    6

    @BEO:

    En klar holdningspræget kommentar. Som angivet i sidste afsnit forekommer det nuværende prisniveau i den offentlige transport for højt til virkelig at være et alternativ til andre transportformer.

    Regeringens amatøragtige håndtering af sine valgløfter på dette vitale område af samfundet bidrager ikke - sammen med den aktuelle forkludrede proces med trængsels-/betalingsringen i Hovedstaden - til yderligere støtte for en forbedret og prisvenlig offentlig transport i Danmark.

    PS: Vi inddrager ikke Rejsekortet i denne sammenhæng :-)

  7. Beologen
    19. Feb 2012 15:56
    7

    Rejsekortet kan rejse ad hekkenfeldt til, og gerne i et IC4-tog. Jeg har intet imod at man kræver høj betaling i s-tog - man skal bare ikke lokke gratisterne ind i dem ved at have tillid til de rejsende.

    Det ville i øvrigt hjælpe på buslinjernes effektivitet, hvis man droppede at chaufførerne skal have noget med billetteringen at gøre. Gjorde man bybussen gratis, kunne man få færre busser til at køre hurtigere ture...også ved at lade folk gå ind ad bagdøren (som man eksperimenterer med i 4A).

    Vist får man for mange subsistensløse ind i gratis busser og tog - for at varme sig - og måske får en gratis billet ikke bilisterne til at skifte alligevel...men med de nugældende priser er betegnelsen kollektiv transport lidt af en overdrivelse, synes jeg.

  8. Erik Hulegaard
    19. Feb 2012 16:14
    8

    @BEO:190212-1556:

    Rejsekortet byder på interessante perspektiver, men samtidig tyder bl.a. Ældresagens klager over øget taksering på, at man ikke mestrer "chipsene". Tror alligevel, at Rejsekortet - modsat det skandaløse IC4-tog - vil holde sit konstante og landsdækkende ind"tog" i dette årti.

    "Gratis kollektiv trafik" lyder besnærende, men er næppe i vore tider økonomisk muligt. Men du har ret: Priser SKAL ned, men den nuværende politiske kluddermikkel-agtige håndtering gør det svært.

Statistic

Bloginformation

Mere information på www.hulegaard.dk

Søg og find


Erik Hulegaard
Erik Hulegaard
Indlæg ad hoc.

Kalender

« April 2018 »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30 

Tags

Arkiv