Smartlog v3 » hulegaard.dk » Til lykke du gamle hovedbanegård
Opret egen blog | Næste blog »

Til lykke du gamle hovedbanegård

28. Nov 2011 08:10, ehu

hb1.jpg

Hovedbanegårdens 100-årsjubilæum fejres i disse dage af Post Danmark med 4 frimærker. Københavns Hovedbanegård, der hver eneste dag er udgangspunktet for omkring 90.000 rejsende. Det startede med indvielsen d. 30 november 1911.

hb2.jpg

Hovedbanegård nr. 3 -

I blogejerens barndom berettede hans bedstefar om de "rigtige" hovedbanegårde, nemlig de to forrige for den nuværende 100-års jubilar. Den første blev åbnet i forbindelse med indvielsen af togstrækningen mellem København og Roskilde. I 1864 blev den næste indviet. Den lå i mange år i centrum af København ved Vesterport, sådan cirka ved Paladsbiografens nuværende matrikel.

hb3.jpg

 

Heinrich Wenck (1851-1936)

er navnet på statsbanernes navnkundige ledende arkitekt. Hans arkitektoniske klarsyn var, at den nye Hovedbanegaard skulle være overskuelig for den rejsende - altså blev det en åben hal. Samme ledende arkitekt Wenck blev også hovedmanden bag andre kendte stationer i Danmark, hvor Østerport kendes af mange og Helsingør banegård nydes af endnu flere.

DSBs chefarkitekt besad en veludviklet sans for at parre italienske renæssanceelementer (loggiaer, rund- og fladbuer osv.). Men lykkeligvis blev disse stilarter iblandet praktisk realisme, så stationsbygninger kunne fremstå funktionelle og ikke mindst operationelle.

"(....)passende for Danmark - for vort Lands Forhold og dets Karakter - saaledes, at det sidste Indtryk, som bortdragende Danske fik, var samme, som mødte de ankommende Fremmede: - Noget dansk" (Heinrich Wenck).

Refleksion

Der skal (næsten) to lommeregnere til at tælle, hvor mange gange blogejeren har passeret Københavns Hovedbanegårds areal i talrige ærinder gennem mere end halvdelen af de 100 år. Afgange, ankomster, godda´er, farveller, afhentninger og afleveringer af danskere og udlændinge.....og ikke at forglemme: Ventetid....gentager v-e-n-t-e-t-i-d!

Kunne der sættes lyd på dette indlæg, ville lyden af et damplokomotiv litra E-typen veksle med den særegne basagtige (og inderligt betagende) lyd af motorlokomotiverne litra MY, MX og ME, når disse maskinelle dieseldrevne trækdyr fra de gode gamle dage opstartede en vogntog fra perron xx mod Fyn og Jylland eller Europa.

Personalet var sølvsnore eller guldsnore, men mest af alt var de stolte af etaten og adressen Sølvgade 40, hvor "generalen" residerede, blev omtalt med ærefrygt. Stoltheden er der gudskelov stadig - trods mange tekniske genvordigheder og gennemtræk på direktionsgangen. Aktuelt har omkring 3.500 ud af statsbanernes ca. 9.000 ansatte været i DSB i mere end 20 år. Som passager gennem > en menneskealder har blogejeren oplevet utroligt meget god personlig service fra DSBs ansatte.

Uden at pifte for meget i trillefløjten fejres 100-årsdagen unægtelig under andre forhold. Det er ikke DSBFirst, men i et depressivt moment DSBLast. Sidstnævnte faktor har meldt sig lejlighedsvis hos blogejeren, der de seneste år ofte har ønsket, at DSB fik fjernet "S" og lod D(eutsche) B(undesbahn) sørge for den danske skinnetrafik (blot en tanke, ha.ha.).

Men inden vi bliver halvkvalt i fødselsdags-jernbanegalop-kringlen kan enhver jernbaneentusiast glæde sig over en revival. Højhastighedstog ses på 100-års fødselaren i form af det svenske X2000 og det tyske ICE, men dog med "nedbremset" hastighed på danske strækninger.

Apropos "nymodens pjank" for den gamle 100-årige kommer der nogle store huller i siden indenfor de kommende år. Fra slutningen af 2018 forventes anderledes litra-numre i form af linie M3 og M4 af den københavnske metro at blive forbundet i M-ringlinien.

Kære gamle Københavns Hovedbanegård - 100 fold til lykke - sporene skræmmer (trods alt) ikke!

PS. Ikke et ord om IC4 ved denne festlige lejlighed....fortsat god fest!

Note:

link til hele 4-dages programmet på Hovedbanegården. - Her bliver også lejlighed til at sige farvel til den Harry-bamsen, der går på (fortjent) pension. Harry (opkaldt efter Volvo-direktøren Harry Motor) er kendt af mange og elsket af flere; måske det bedste reklameindslag fra DSB nogensinde.

Kilde: DSB

Foto: Erik Hulegaard

Næste planlagte indlæg "F...G...."

Kommentarer

  1. Eric
    28. Nov 2011 16:53
    1

    Ja, jeg har da også betrådt hovedbanegården en del gange gennem årene, før det blev billigere at flyve!

    Faktisk er der flere af landets gamle banegårde, der står som små arkitektoniske og funktionelle perler.

  2. Erik Hulegaard
    28. Nov 2011 17:35
    2

    DSBs navnkundige og afdøde chefarkitekt Heinrich Wenck har præsteret ganske mange. Toppen af dem alle er Helsingør Banegård, men 100-års jubilaren kan godt blande sig mellem top-5.

  3. Donald
    29. Nov 2011 11:16
    3

    Ja! Tillykke DSB/Wenck, det er en smuk bygning. Meget smuk, og med mindelser om mange andre steder og stilarter. Som københavner-barn kendte jeg den jo også, selv om kun var ved højtidelige lejligheder, at der var råd til tog.

    Og stemningen, som den rejsende har, bindes af arkitekten sammen med noget, som er særpræget, men dansk på en international måde, det er flot gjort af Wenck.

    Vedbæk fik du vist ikke nævnt?

    Findes der andre Wenck-huse Vest for Storebælt?

  4. Erik Hulegaard
    29. Nov 2011 12:46
    4

    @DAX# Ja, blandt kystbanestationerne på Østsjælland er Vedbæk - samt ikke at forglemme diverse stationer på Gribskovbanen.

    Blandt jyske er Esbjerg, Holstebro og Vejen stationer.

Statistic

Bloginformation

Mere information på www.hulegaard.dk

Søg og find


Erik Hulegaard
Erik Hulegaard
Indlæg ad hoc.

Kalender

« August 2017 »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 

Tags

Arkiv